B vitamin i hudpleie

Den undervurderte vitaminen og hvorfor du trenger den i din hudpleierutine!

Assortment of healthy protein source and body building food. Meat beef salmon chicken breast eggs dairy products cheese yogurt beans artichokes broccoli nuts oat meal

For å fortsette på vitaminenes verden går vi videre i kronologisk rekkefølge på vitamin B.

Hva er b-vitamin?

B-vitaminer omfatter en stor gruppe vannløselige vitaminer og er fellesnavn på åtte ulike strukturer av vitaminet. Selv om de ulike B-vitaminene er distinkte kjemiske substanser, har de en rekke fellestrekk. De spiller en viktig rolle som kofaktorer for hundrevis av enzymer i energistoffskifte av både karbohydrat, fett og protein og ande biokjemiske reaksjoner som produksjon av røde blodceller, nervesystemets funksjon og dannelse av DNA/RNA og derfor viktig for fosterutvikling. 

Typer B-vitamin

·         Tiamin (B1)- finnes særlig i kornvarer, kjøtt og innmat, meieriprodukter. Nøtter og belgfrukter kan også være gode kilder.

·         Riboflavin (B2) – Gode kilder er melk og ost, kjøtt, innmat og egg. 

·         Niacin (B3)- Finnes som gode kilder i kjøtt og innmat, men også kornvarer og belgfrukter.

·         Pantotensyre (B5) – fra gresk pantos som betyr «overalt», finnes nærmest i alle typer kjøtt og matvareplanter som CoA, g blir hydrolysert av tarmen og transporteres til leveren hvor den resyntetiseres.

·         Pyridoksin (B6) -Finnes i de fleste animalske og vegetabilske matvarer. Kjøtt, lever og kornvarer er gode kilder.de vegetabilske er dog mindre labile ved påvirkning fra varme og lyspåvirkning enn animalske.

·         Biotin (B7) – finnes særlig i kornvarer, melkeprodukter og egg. 

·         Folat – særlig god kilde er lever, samt grønnsaker som spinat og brokkoli.

·         Cyanocobalamin (B12) – Vitamin B dannes av mikroorganismer og finnes derfor ikke i vegetabilske matvarer med mindre maten er fermentert eller forurenset av mikrober. Disse har ikke alltid tilstrekkelig biotilgjengelighet.  Kjøtt, innmat, egg, melk, fisk og skalldyr er gode kilder.  De fleste har stort lager av vitamin B12, slik at mangelsymptomer frøst utvikles og oppdages dessverre etter flere år. For absorpsjon av B-vitamin gjennom tarm trenger b12 å hekte seg fast i et glykoprotein som kalles Instincts factor». Ved mangel av dette glykoproteinet kommer ikke b12 inn i tarmen. Det er derfor jeg som sykepleier ofte ha måtte sette den skremmende B12sprøyten intramuskulært i stumpen på pasienter med mangel på B12. Den ser verre ut enn den oppleves.

B-vitamin mangel

Siden kroppen selv ikke kan produsere B-vitaminer er det viktig å få i seg tilstrekkelig mengder gjennom mat, men som vist over er ikke dette et stort problem om man har et variert kosthold da de forskjellige B-vitaminene kildene er lett å finne i mange matvarer. Veganere bør dog være flinke til å sette sammen et godt variert kosthold og helst ta tilskudd av B12.

Jeg husker godt en historie fra mat og helse på barneskolen som var med på å starte min interesse for ernæring. Dette var en liten historie om en sykdom grunnet mangel på B-vitamin (tiamin) kalt beriberi som ga symptomer som appetittløshet, kvalme, tretthet og nedsatt konsentrasjonsevne, og senere gir en større alvorlighetsgrad av nevropati, delir og tap av korttidshukommelse. Kort sagt innebar denne historien en gruppe pasienter som fikk ensidig kosthold, men delikat polert ris. Etter at dette ble byttet ut med brun ris som ikke var behandlet og med skall på, ble pasientene gradvis bedre. Det ble etter hvert påvist at skallet på riskornet inneholdt et stoff som beskyttet mot sykdommen, nemlig tiamin (b1) – altså et B-vitamin, og en enkel forebygging. 

Beriberi forekommer fortsatt i fattige land i befolkninger med ris som hovedmatvare, men er mindre vanlig enn tidligere. I vesten rammer dette oftest kronisk alkoholmisbrukere. Ved sykehusinnleggelse tilføres tiamin ved mistanke om alkoholmisbruk, oftest i kombinasjon med glukose.

Hva skal du se etter i hudpleie

De mest brukte B-vitaminene som blir brukt som ingrediens i hudpleie er niacin og pantotensyre.

Niacin, oftest brukt i form som niacinamide, har blitt en liten hit i hudpleieverden og blir brukt av en rekke kjente hudpleiemerker. Dette på grunn av at den har et stort bruksområde og kan brukes til støttebehandling for blant annet for sensitiv hud, akne, pigmentering og aldring m.m.

Niacinamide

Niacinamide er også en celle-kommuniserende ingrediens, som går både på sirkulasjon og kollagen og elastin. Det er vist at niacimide er i stand til å øke ceramider, fettstoffene, i huden og dermed bidra til en god hudbarriere som er helt essensielt for en god hudhelse. En studie utført av Zhen A.X et.al viser også til at niacimide er vist å kunne beskytte hudcellene fra frie oksygenradikaler gjennom å fungere som en antioksidant.

Pantotensyre

Pantotensyre, oftest brukt som provitaminet og alkoholanalogen panthenol i hudpleien ble kanskje mest kjent gjennom shampo reklame med flotte damer som kastet på håret? Dette er en ingrediens som også inngår i den farmasøytiske og kosmetiske verden og brukes i mange hudkremer grunnet sin egenskap på å fukte huden og forberede sårheling og bygge hudbarriere. Som nevnt tidligere er en optimal hudbarriere helt essensielt for å jobbe med huden, da dette hindrer såkalt transepidermalt vanntap – kort sagt at vi mister vannet vi har i huden til omverdenen. Det fører til at hudens egne prosesser jobber dårligere.

Det er også vist at panthenol demper kløe, inflammasjon og rødhet og har i lang tid blitt brukt i produkter mot insekt og myggbitt nettopp på grunn av sin sårhelende egenskap.

Niacinamide og panthenol er ofte brukt sammen og finnes ofte i et serum eller som en ingrediens i en krem, og er ingredienser som de aller fleste kan nyte godt av.